torsdag 4 december 2008

Julbullar

Nu har jag rullat årets julköttbullar! Jag hackade och hade mig i en timme, sen blandade jag i typ fem minuter sen rullade jag i 40 minuter! Jag fick verkligen anstränga mig för att inte göra dem alltför stora. Helst ville jag göra en Nils Karlsson Pyssling-köttbulle.
Samtidigt som jag rullade övade jag på gångertabellen. Först sjuans, 1 x 7= 7 (en rad med sju köttbullar), 2 x 7= 14 (två rader med köttbullar), osv ända till 11 x 7= 77. Sen tog plåten slut. Då började jag med sexans tabell, 1 x 6= 6, 2 x 6= 12 osv till 8 x 6= 56. Ny plåt! 1 x 4= 4, till köttfärsen faktiskt! tog slut vid 5 x 4= 20. Så sammanlagt rullade jag 153 köttbullar! Jag tror inte att det är rekord, jag har för mig att det blev 200 för några år sedan, men då gjorde jag på 2 kilo köttfärs.



Årets köttebullerecept:


1,8 kg köttfärs
en palsternacka (riven)
en stor lök (smått hackad) (ok jag hackade den i riktigt små bitar, inte lite smått sådär)
en redig bit ingefära (även den hackad i små bitar)
några stjälkar (med blad) bladpersilja (hackad)
vitlök (mosad och hackad)
2 ägg
2 formfranskskivor (uppblötta i varmt vatten)
lite lime
3 (eller var det 4) skedar (av mindre variant typ te/kaffe) sambal oelek
salt
peppar

BLANDA VÄL
RULLA LAGOMT STORA BOLLAR
LÄGG DEM I EN LÅNGPANNA, SALTA OCH PEPPRA OCH... SKJUTS IN I UGNEN (eller om du inte är lika lat som jag, stek i en stekpanna!)

Gissa vad jag åt till middag idag...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Voj! Sting i dom bullarna.
Wv: litoxy. Låter giftigt. Tvåkomponentslim, kanske.

Nina sa...

Åt du av julköttbullarna!? Hur ska de nu räcka? Jag som just räknade ut att vi får minst 15 bullar var. Nu kanske det bara blir 14.

Anonym sa...

jo jag åt tio till middag och två för att se att de var klara. Så nu är det nere i 144 köttbullar, med sting i, vissa mer än andra.

unmenal?

Nina sa...

"Unmenal" betyder att du inte menade att äta upp köttbullarna. Vi förlåter dig.

Frech

Anonym sa...

så bra!

dialitly