tisdag 13 maj 2008

Boule

Vi har ganska många, otroligt mycket!, kottar på vår dagisgård och har haft det hela våren. Samma dag (11 april), okej så gott som samtidigt som jag sa åt en av våra pojkar att han inte fick slicka på kotten försökte jag få en av våra pojkar att förstå att han hade en kotte i handen och inte en boll. Han tog upp en kotte och sa "Boule!" och jag svarade "Nä, det är en kotte." "Boule!" vi höll på ett tag och han envisades med att det var en boule. (Det uttalas med betoningen på bo. Ni som har sett Mitt andra jag (All of Me) med Steve Martin kanske kommer ihåg den heliga mannen som ska föra över Lily Tomlins själ till Victoria Tennant. Från Tomlin till en skål och sen till Tennant. Han (den heliga mannen alltså) säger i alla fall "Back in bowl!" Och hans uttal av bowl är det rätta uttalet...) Tillbaka till pojken och bollen, nej kotten! Allt som är runt och går att kasta och sparka är en "boule". Idag tog han upp en kotte igen och sa "Boule!" och jag svarade självklart:
"Nä, det är en kotte. Kotte."
"Boule!"
"Nä, kotte."
"Boule!"
"Kotte."
"Boule!"
"Kotte!"
"Boule!"
"Kotte!"
"Otte!"
"JA! Bra! Kotte", berömmer jag och han går bort en bit.
En liten stund senare ser jag hur han böjer sig ner bakom ruschkanan och säger... Just precis, ni gissade rätt: "Boule!" Jag ska just rätta honom när han reser på sig och har en fotboll i famnen.

Jag tror att det är en framtida fotbollsspelare, han sparkar redan vid ett års ålder riktigt bra på boulen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad säger katten?
Bah!
Nä katten säger Mjao.
Bah.
Nej katten säger Mjao!
Bah!
Katten säger inte bah, kattdjäveln säger Mjao! MJAO!
..Bah.

Anonym sa...

Åh, Den feta näktergalen! Måste gå på biblo och låna.