måndag 12 maj 2008

Tvättstugetrubbel

För länge sen, kanske sex år sen, bytte de ut låsen till våra tvättstugor. Innan låsbytet kunde vi ta oss in i alla tvättstugor på hela området med en helt vanlig nyckel. Sen fick vi en "tag" med ett chip i. Det gjorde att jag bara kom in i tre av områdets sex tvättstugor och den närmaste var inte en av dem! För några månader sen började de renovera tvättstugorna och man var tvungen att hämta ut en ny "tag" för att komma in i de nyrenoverade tvättstugorna.

Idag skulle jag boka tvätt-tid. Först gick (cyklade) jag till den tvättstuga som jag brukar tvätta i, men den verkade vara stängd för renovering. Så då åkte jag till den som ligger längst bort. Invigde min nya "tag" och tog mig in. Så skulle jag boka tid... Död "tag", tavlan ville inte reagera på den. Jag ger upp och åker vidare mot nästa tvättstuga, som ligger lite nämare mig. Jag försöker ta mig in... lampan i "området" som man ska visa "tagen" för blinkar lite gult sen rött, några gånger men dörren öppnas inte! Tillslut blinkar den inte ens, den är död! Jag tar min cykel och cyklar till områdeskontoret, som, tur är, ligger nära. Där frågar jag uppgivet vilken tvättstuga det är meningen att jag ska komma in i. Kvinnan där är mycket hjälpsam och visar på de tvättstugor jag har försökt mig ta mig in i. Hon säger också att det kan hända att jag kan komma in i tvättstugan som ligger närmast mig, med den gamla "tagen" i så fall. Det kan hända att dörrarna till de nyrenoverade tvättstugorna inte var helt igenslagna eller att det låg grus mellan dörren och tröskeln och därför inte ville öppnas för mig. Jag sätter mig på cykeln igen och åker till tvättstugan som nästan ligger närmast. Jag glömde bort att berätta att vid den tvättstugan höll ett gäng arbetare på med markarbeten. De tittade lite extra på mig när jag kom för andra gången. Jag försökte öppna dörren igen med "tagen", men...mycket riktigt! den vägrara öppna sig. Jag puttar på dörren och försäker igen, död! Jag slänger mig på dörren och försöker...DÖD!!! Jag fortsätter putta, slå, slänga mig, sparka på dörren...inget resultat! Tillslut förbarmar sig en av arbetarna över mig och använder sin "tag" för att öppna dörren. Jag är inne! Så försöker jag boka en tid...död bokningstavla! Den reagerar inte på min "tag"! ARGH!!!!! Jag går ut igen och tar min cykel och... åker till tvättstugan som är närmast, den som jag inte har kommit in i sen vi bytte tvättstugesystem förra gången. Jag försöker öppna dörren, med den gamla "tagen" och...ingen reaktion. Jag kommer fortfarande inte in i den. Jag tänker åka tillbaka till områdeskontoret så kommer jag på att vi kvitterade ut TVÅ "tagar". Jag beger mig hem för att försöka hitta den andra "tagen". Jag hittar den och beger mig till näst närmaste tvättstugan ännu en gång... Nu då! Japp, jag kommer in! Och efter lite trixande lyckas jag även boka en tvätt-tid!!!

På fredag (lördag) kommer jag äntligen ha rena kläder igen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

I vår tvättstuga tar man sig in med nyckel och så skriver man upp sig på en lista av helt vanligt papper med en kulspetspenna eller en blyerts om man vill kunna ändra sig. Stenålders, men det fungerar alltid.

Anonym sa...

Om jag var du skulle jag lämna ett fönster på glänt ifall dina kläder blir tagna som gisslan.

Min magnetplupp funkar utmärkt så länge man inte är en minut sen till tvättstugan..fast då får man skylla sig lite själv.